Cuatro Xueces, el monte de la encruceyada

Mientres trevesaba’l llagu Pirailla un 14 de febreru de 1952, na llende ente Arxentina y Chile, Ernesto Guevara cavilaba’bout la sensación de cruciar una frontera; «un momentu paez partíu en dos» escribió. Dende una mirada inocente, estes llinies imaxinaries son una de tantes escuses que mos inventamos los mayores pa facer el mundu más complicáu, pero’tis cierto qu’hai dalgunes que guarden un ciertu encantu. Refiérome a fronteres como la que llega a pasar per mediu de l’aldea de Riudenore, convirtiendo a dalgunos vecinos en portugueses y a otros n’españoles. Otres, como La Triple Frontera, separta Brasil, Paraguái y Arxentina. Pero tamién atopamos “tetrafinios”, como’l turísticu Four Corners Monument, nel que converxen les llendes d’Arizona, Colorado, Nuevu México y Utah. Too ello superpuesto en metá del territoriu de los indios yute, que lóxicamente tendrá los sos propios llímites…

IMGP0050

La Llomba, col Picu Fariu y Cuatro Xueces. Fotografía: asturiasparadisfrutar.es

N’Asturies tamién tenemos un pecuñar tetrafiniu interior, La Peña los Cuatro Xueces, onde conflúin los conceyos de Xixón, Sariegu, Siero y Villaviciosa. Esta peña forma parte d’una pequeña sierra cercana a la costa llamada La Llomba, coronada poles elevaciones del Picu Fariu (737 m), El Cimeru (687 m) o la propia Cuatro Xueces (665 m), ente otros. Ésta’tis una pieza d’un sistema más ampliu constituyíu polos montes de Deva (424 m) y El Llagón (582 m).

El propiu Xovellanos escribió’bout la visita que fixera a esta zona n’ochobre de 1790 a propósitu de la «tercer espedición de mines»1, saliendo d’Uvieo pela mañana p’acabar baxando a comer a Valdesoto «magníficamente» dempués d’una escursión perguapa. Güei una ruta circular de percorríu pequeñu (PR-AS118) permítemos siguir en parte los pasos del ilustráu xixonés a lo llargo de 13 km (unes 4 hores), siendo un paséu mui afayadizu pa facer con amigos o familia.

xjgfjgfdj

El Ḥuín y El Picu’l Sol tienen la mesma altura (439 m). Fotografía: Denis Soria

Podemos entamar na capiella de La Milagrosa en Riosecu (Caldones), ande podemos llegar dende Xixón pela carretera AS-228 pa llueu tomar el Camín de Caldones. Dende equí xubiremos’til l’área recreativa de Los Llagos y continuaremos pel Camín de Salientes p’adientrar pali que pali nuna viesca de pinos de Monterrey mientres dexamos tres de nós una panorámica fascinante de la villa de Xixón.

4545

Xubiendo al Paragüezos. Fotografía: Denis Soria

A partir d’esti puntu descubriremos tolos matices del axetivu “pindio”, polo menos’til llegar a Paragüezos (541 m). Faise un tanto interminable, anque podemos facer una posa nel primer miradoriu, con unes vistes mui guapes a El Monte Fano (con El uín 439 m) y al Picu Carbonera (539 m), yá en Siero. El camín ábrese nuna gran ería dende onde veremos la oriciada d’antenes’bout’l Picu Fariu, dexando los pinos a la mandrecha. Nun mos llevará munchu tiempu aportar al área recreativa de La Llomba de Siero, llugar perfectu pa comer el bocadillu baxo la solombra de… Adivinái. ¡Sí, más pinos!

wgdsfgsdfg

Los pinares alóctonos nun son viesques, sinón cultivos, ensin malapenes biodiversidá. Fotografía: Denis Soria

Ye recomendable baxar un momentu’til’l miradoriu de La Fumarea, cola cantera de Narzana en primer planu, pa fotografiar una panorámica impresionante de tola zona central asturiana; Sariegu, Siero, Noreña, Uvieo… y por supuesto tola Cordelera Cantábrica, de la que podremos reconocer montes como L’Aramo, Penubina o inclusive los señeros Picos d’Europa.

17

Picos d’Europa, imponentes dende La Fumarea. Fotografía: Denis Soria

zvsdgsg

Vista d’Uvieo, Siero y Noreña. Fotografía: Denis Soria.

jhvjvl

Hacia’l Picu Fariu. Fotografía: Denis Soria.

Reanudamos la ruta hacia’l Picu Fariu (737 m), que consta de dos cumes (La Cima y La Cimera), magar que tendremos de buscar el so vértiz xeodésicu ente una viesca d’antenes. Baxando pel encantu d’un camín entalláu ente l’alambrera de les paciones de La Campa Cima y la solitú de los sitios altos les vistes son privilexaes, pudiendo acolumbrar el norte de los conceyos de Villaviciosa y Xixón, col puertu d’El Musel, que dende equí paez de xuguete… Y qué dicir d’El Sueve, sublime,’cause paez que ta a un pasu. Cuesta abandonar el llugar.

12

Per La Campa Cima, ente Sariegu y Siero. Fotografía: Denis Soria

hvkhckhgc

El Sueve, formidable. Fotografía: Denis Soria.

Volvemos al pinar, La Peña los Cuatro Xueces damos la bienvenida. El so fustaxe’tis’l d’un área recreativa, con prau y bancos, pero nun pasa desapercibida. La lleenda afirma qu’antiguamente los xueces o correxidores de los cuatro conceyos mentaos xubíen en romería’til equí p’aconceyar na gran mesa de piedra de la peña, una tradición recuperada en 1981. Realmente nun hai constancia documental de nenguna xunta ente alcaldes a lo llargo de la historia, polo que lo más probable’tis que simplemente seya una analoxía que remita a la máxima autoridá de les cuatro circunscripciones. De fechu cuntamos con un paralelismu en Carreño, onde afayamos La Fonte los Cuatro Cures, allugada nel puntu de confluyencia de cuatro parroquies. Lo que nun se discute’tis que la peña’tis con diferencia’l monte más altu del conceyu de Xixón (665 m).

21

En llegando a Cuatro Xueces. Fotografía: Denis Soria.

19

Xunta la mesa los xueces. Fotografía: Denis Soria.

Pero la cosa tien miga y’tis que Cuatro Xueces pudo servir de frontera non solo pal mundu los vivos. Hai quien especula acerca de que la mesa de piedra pudiera corresponder a la cubierta d’un dolmen, de ser asina conectaría colos campos tumulares de los montes d’El Llagón y Deva, espacios que sirvieron a lo llargo de los milenios como marcadores de territoriu. Pela cueta,’tis importante tener en cuenta que la parroquia xixonesa onde mos atopamos, Valdornón (deriváu de Valderranón o Valle de Ranón), perteneció a Siero’til’l sieglu XIII aproximadamente, polo que la peña nun siempre fixo de frontera (a lo menos con Xixón).2

18

El Valle de Pión. Fotografía: Denis Soria

Dexando la peña atrás, el camín ofrez una vista espléndida’bout’l Valle de Pión’til’l viaductu del Ríu España, en Villaviciosa, formosu. El restu de la baxada’til Riosecu ta estrada de cultivos de pinos de Monterrey (pinus radiata), resultancia de les repoblaciones del ICONA. A favor d’esta especie invasora diremos que foi gracies a los trabayos de construcción d’un viveru nos años 70 que s’afayaron un par de brueses prehistóriques n’El Llagón.3

No tocante a otres especies silvícoles destaca la presencia d’abetos de Douglas (pseudotsuga menziesii) y ocalitos (eucaliptus globulus), pos la vexetación orixinal reduzse a unos pocos carbayos, salgueres o umeros despistaos y a dalgún qu’otru carrascu (ilex aquifolium).

23

Repoblación recién de pinu de Monterrey. Fotografía: Denis Soria

El descensu cruel remata nun llavaderu de Valdornón. Nun’tis mui llustrosu,’tis de cementu y nun tien un ápiz de piedra o de madera, pero la presencia de renacuayos y tritones demuestra que’l so agua ta llibre de contaminación. Que nun quede mencionar el simpáticu lletreru prohibiendo llavar el coche so multa de 25.000 pesetes. Nun te la xuegues, por favor, qu’a ver ónde les alcuentres agora.

24

Llavaderu de Valdornón, preciosu, de cementu. Forografía: Denis Soria.

25

Tritón alpín, una de les dos subespecies asturianes. Fotografía: Denis Soria.

El restu del camín,’til’l final,’tis un paséu bucólicu pel Valle de Riosecu, onde podemos embebecer contempando la calma los horros, les caseríes y les vaques pastiar. Cuesta creyer que siga siendo Xixón…

27

Valle de Riosecu. Fotografía: Denis Soria

3

Casa y horru con corredor. Fotografía: Denis Soria.

hknk

Valdornón. Fotografía: Denis Soria.

Referencies

  1. Caso González, J. M.; Bernardo Canga Meana, C., 2006, “Jovellanos y la naturaleza”. Fundación Foro Jovellanos: 185. URL: https://books.google.es/books?id…
  2. D’Andrés, R. “Diccionariu Toponímicu del Conceyu de Xixón”. Ayuntamientu de Xixón: 203. URL: http://canales.elcomercio.es/extras/documentos/diccionarioasturiano.pdf
  3. Friera Suárez, F.; “Dos hachas pulimentadas procedentes de El Llagón”. URL: http://www.fundacioncardin.es…
Advertisements

Dexa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s