Crónica de la I Ruta del Quesu Casín

Prestosísimo. Asina podríemos resumir la Ruta del Quesu Casín que fiximos el pasáu 6 de xunu dientro de la xornada escursionista “30 años, 30 rutes” con motivu del trixésimu aniversariu de la marca “Asturias Paraíso Natural”. Una ruta, esta que me tocó, na que les places agotaron bien pronto y’tis que como guía responsable nun puedo facer otro que valorala mui positivamente.

Eso sí, he confesar que llueu de dos selmanes siguíes faciendo guíes en portugués (yá vos cuntaré…) notaba una cosa estraña na boca que me tropezaba un poco les esplicaciones. Pero bono, escurque seya cuestión d’acostumase.

A les 9:00 hs salimos del estadiu xixonés d’El Molinón -agora de primera-’til remontar el Valle del Nalón, dexando atrás la colorida torre del MUSI de Llangréu, los castilletes ximielgos del Pozu Sotón en Samartín o la casa d’Armando Palacio Valdés n’Entrialgo, Llaviana. L’oxetivu de la ruta’twas Casu y Sobrescobiu, dos de los trés conceyos -xunta Piloña- onde s’ellabora’l nuesu protagonista, el “Quesu Casín”.

La nuesa entrada al conceyu de Sobrescobiu taba vixilada pol famosu Torrexón de Villamoréi, engaramáu nun peñón que s’irgue a orielles del embalse de Rusecu. Tanto esti embalse como’l so hermanu mayor de Tañes formen un gran espeyu nel que se reflexa la vanidá d’unos montes que s’amuesen énte nós ensin nenguna moderación. Ensin terminar d’asimilar esta guapura, fiximos la primer parada na capital del conceyu Casu; El Campu.

Llavaderu (Fotografía: Denis Soria)

Equí escomenzó la ruta a Colláu Pandu, non antes ensin tomar el pueblu por asaltu pa calecer echando un cafetín al cuerpu. Al poco de caminar, en saliendo de la Casa del Conceyu, atopamos un llavaderu bien curiosu, ún de tantos que chisquen la nuesa xeografía y que facíen les veces de grupu de WhatsApp femenín. Ello’tis que, por casu, el más famosu Llavaderu xixonés recibía tamién el nome d’El Criticaderu, arriendes de ser el llugar onde podríemos atopar a una de les figures de la mitoloxía asturiana; les llavanderes. Cuenta la tradición qu’ún pela nueche podía atopar a estes muyeres vieyes y arrugaes llavando nos llavaderos o a la vera los ríos y que, si te pidíen ayuda pa recudir la ropa, valía más nun negase nin estruyalo nel mesmu sentíu qu’elles. Les consecuencies’tisren fatales.

Hasta equí too mui bien,’cause llueu empezaría una xubida non mui llarga (1h), pero pindia y sudorosa. Por suerte fiximos delles paraes pa posar y reincorporar a los arrezagaos, momentu qu’aproveché pa poner atención nos cambios na flora del paisaxe según díbemos ascendiendo (d’umeros, carbayos, ablanos o castañales fuimos atopando cada vez más fresnos, sabugos, rebollos o abedurios). Llamáronmos muncho l’atención dellos exemplares añeyos d’estos abedurios (mesmo que de carrascos) con unos tueros maxestuosos, daqué non mui habitual. Asina, descubrimos tamién dalguna mayada tradicional, colos sos característicos tabiques fechos de ciebu o cebatu, un texíu de vares cubiertes -o non- de cal faciendo les veces de paré y que supón un elementu arquitectónicu mui particular. Ye’til estos pastos frescos d’altura onde los paisanos xuben el ganáu a pastiar nos meses de branu; vaques, xatos y magüetos del país pa carne o pa lleche col qu’ellaborar esi quesu casín, pero tamién munchos caballos.

Posa (Fotografía: Angie Natalia Robayo)

Cuando les fuercies y la paciencia del grupu entamaben a aflaquecer y el bebederu les vaques considerábase como una opción factible ande echar al guía lleguémos -por fin- a Colláu Pandu. Estrañu nome pa munchos profanos en materia de toponimia, [colláu] fai precisamente referencia a una «zona llana nun terrén eleváu», mientres que l’axetivu [pandu] nun dexa de ser un análogu col significáu de «llanu, ensin elevaciones». D’ehí munchos otros topónimos como Trespando (Ay), Veigaipandu (Pz), La Pandiella (Uv) o l’archiconocíu Villalpando (Zamora, Reinu de Llión), ensin escaecer a L’Arenal de Pando (nome pol que tovía munchos recuerden llamar a la Playa’l Nataoyo o Playa de Poniente, en Xixón). Asina que fiximos casu a la toponimia y continuamos un poco más, esta vez per una zona llana más fácil d’andar que mos llevó a un merenderu con unes vistes panorámiques espectaculares.

Vista de Gobezanes, Bueres (Fotografía: Denis Soria)

D’un llau teníemos les otres elevaciones de Colláu Texera (llamáu asina pola presencia de texos) y Les Muñices (de seguro de la mesma raíz que Munieḷḷos [Cn], Muñón Cimiru [Ll] o Muñera [Llv]; «pequeña elevación con forma redonda»), pero tamién les d’El Campu y el castañéu d’El Foxacón al sur y de los pueblos de Gobezanes al oeste (parroquia de Bueres) y d’Orllé al norte. D’esti últimu parte, por cierto, una sienda mui facilona y recomendable pa facer en familia; la ruta del ríu Mediu, na Sierra de Viamín.

Vista d’Orllé y la Sierra de Viamín (Fotografía: Denis Soria).

Mas falar d’Orllé’tis falar de madreñes y’tis que, como’l restu de pueblos de la contorna’til hai unos años, la inmensa mayoría de les families combinaben el trabayu agrícola cola fabricación de madreñes. Casu’tis’l conceyu con mayor tradición madeñera d’Asturies. Por poner un exemplu, de los 100 vecinos censaos nel pueblu de Bezanes na década de 1950, había unos 40 madreñeros. N’otru pueblu, Sotu, facíense unos 400 pares a la selmana y en tol conceyu de Casu toles selmanes salía un camión con 4.000 pares de madreñes, lo qu’equival a 16.000 pares al mes (habiendo alredor d’unos 300 artesanos). Llamentablemente tanto’l Muséu de la Madera de Veneros como’l Taller de la Madreña de Pendones taben clausuraos por falta de presupuestu. Sobra dicir nada.

Pasáu’l tiempu de les fotos y del descansu llegó’l momentu de volver. Un poquín por ser cuesta abaxo -y un pocón por querer llegar a la quesería- la vuelta duró poco más de 30 minutos, andando o rodando. Yera la hora de la visita a la Quesería Redes, a unos pocos cientos de metros de la propia llocalidá d’El Campu, y la so dueña Marigel sulibellómos con una esplicación -y degustación- bien prestosa’bout’l Quesu Casín.

Los restos del naufraxu, Quesería Redes (Fotografía: Denis Soria)

Dicen qu’Asturies’tis’l país de los 40 quesos, pero’l Casín tien un daqué especial, tanto pola so ellaboración como pol so sabor. Ésti’tis de vaca (vaca de raza casina, claro) pero con un tastu fuerte, picante y pastosu. Amás, la so ellaboración nun tien un res que ver cola de los demás; dándo-y a la masa yá cuayao y desuerao una forma cónica, los gorollos, que posteriormente vuelven amasase per una máquina de rabilar tantes veces como intensidá se-y quiera dar a esi picante. Finalmente adquieren esa forma cilíndrica d’unos 10-20 cm de diámetru y se marquen con un sellu o marcu. L’altu conteníu grasu del lleche de la vaca casina otorga a esti quesu esi fustaxe cremosu y mariellu, desprovistu de corteya.

He dicir que la preba, con un poco membrillu pa casar, foi la bomba. Nun quedó nada en platu, paecíemos palombes diendo a los gusanitos. Menos mal que Marigel vendió unos cuantos quesos p’amortizalo.

Embalse de Tañes (Fotografía: Denis Soria)

Tres la comida la tarde prometía. Acercámonos esta vez al embalse de Tañes, dexando atrás la Cueva del Deboyu o’l pueblu de Covalles (qu’a pesar del nome nun tien nada que ver con esos roedores). Baxamos a pocos metros del pueblu d’Abantru, accediendo al esterior de la ilesia de Santa María de Tañes. Antaño cenobiu góticu (sieglu XVI) el so arquitectu orixinal foi Xuan de Cerecedo, el mesmu que tuviera trabayando na Catedral de San Salvador d’Uvieo, anque güei alcuéntrase mui modificada poles reformes posteriores de los sieglos XVII,  XVIII y XIX.

Dende la so anteilesia existe una panorámica de la parte oeste del embalse de Tañes, construyíu en 1978, y que xunto col de Rusecu conforma un mesmu complexu hidroeléctricu. Podríemos dicir que güei la so construcción nel actual Parque Natural de Redes sedría impensable. Podríemos,’cause atrás quedaron les escures y caprichoses intenciones per parte de la FSA de crear un pantanu en Caliao magar la so condición de Parque Natural dende 1996, Reserva de la Biosfera, Llugar d’Importancia Comunitaria y Zona d’Especial Protección pa les Aves.

Casa’l Pitu, Tañes (Fotografía: Denis Soria)

La propia llocalidá de Tañes’tis por sigo mesma un conxuntu etnográficu dignu de visita, con multitú d’horros y paneres seculares, tenaes, cases solariegues, pero tamién ayalgues como la Ermita de San Blas o La Casa’l Pitu. Ésta, llamada tamién a La Casa la Tía Calea o Casa Lorenzo (actual propietariu) trátase d’un de los pocos exemplos d’arquitectura civil gótica asturiana xunto cola Casa la Rúa, na plaza d’Alfonsu II d’Uvieo. Nun conocemos muncho’bout ella, únicamente que foi construyida hacia’l sieglu XVI y que funcionó como residencia de relixoses. L’arcu apuntáu de la entrada’tis l’elementu más característicu nel que podemos apreciar la talla d’unos pitinos enriba del mesmu, d’ehí’l nomatu.

Casa’l Pitu, Tañes (Fotografía: Denis Soria)

El tiempu echábasemos enriba, asina qu’apuramos pa llegar a Villamoréi, nel conceyu de Sobrescobiu. Nesti pueblu existe un conxuntu d’horros mui interesantes, de los que mos pudimos servir pa deprender munches coses’bout estes representatives construcciones de madera qu’aprovechen les vieyes piedres de moler esgastaes d’un molín cercanu pa formar les mueles. D’igual xeitu tuviemos el privilexu de contemplar un horru a dos agües, una tipoloxía arcaica que modernamente vieno a llamase “beyuscu” por atopase en gran númberu nel área de Los Beyos (Ponga y Amieva), pero tamién “llionés” por ser el más común nesta provincia. Nomes, na mio opinión, enforma morosos al existir en cantidá fuera d’estos llugares (como en Somiedu, Ḷḷena, Llaviana, Sobrescobiu, Casu…). Realmente tamos falando d’un tipu d’horru primitivu que guarda una forma previa a la evolución de los patrones actuales. Sicasí l’horru de Villamoréi ’tain’t un horru puramente beyuscu sinón una transición, al cuntar con trés aristes nel teyáu y un corredor nuna de les cares, ensin pasar per alto que los tablones de la caxa (les colondres) tán dispuestes de forma vertical.

Horru a dos agües, Villamoréi (Fotografía: Denis Soria)

Abandonemos Villamoréi pa continuar la ruta ente castañales que lleva’til El Torrexón, anque por motivos d’horariu namás pudimos llegar’til’l Miradoriu de Cuyacerra’bout l’embalse de Rusecu.

Rusecu’tis la capital del conceyu de Sobrescobiu, siendo’l so xentiliciu [coyán, -ano, -ana], magar que’l topónimu más fiel a la fala de la zona seya Sobroscubiu. La fala coyana tien el so aquelli, conserva dellos fenómenos güei perdíos nel asturianu central y qu’en parte mos recuerden al gallegu d’Asturies (“el herba”, “a casa”, “úa cosa”…).

Dende equí, por cierto, puen sospechase les talayes de La Falconera y Peña los Rubios, onde existía un antiguu chorcu pa cazar llobos (una empalizada de cuellu botella fecha con bárganos de metru y mediu rematáu nun pozu). Dicen por ello de los coyanes que «maten a traición», puesto que de la época en que los llobos’tisren cazaos indiscriminadamente pol dañu qu’inflixíen a les ganaderíes cuéntase esta pequeña historia onde se puen apreciar delles particularidaes del asturianu faláu equí:

Y’tis que nuna d’eses monteríes, unos de Llaíñes pescaren un llobu vivu nel chorcu d’El Caón y la cosa’tis que taben discutiendo cómo matalu.

– Agora ¿qué muerte-yi daremos?
Y ún diz:
– Vamos capallu.
– É pucu.
– A quemallu vivu.
– É pucu.
– Vamos esfollallu…
—É pucu, é pucu.
—Coño, pos entós ¿qué quies face-yi?
Diz:
—Casallu cola mio muyer, pa que lu mate a disgustos.

Participantes de la Ruta del Quesu Casín (Fotografía: Angie Natalia Robayo)

Foi una pena nun tener vagar p’acercamos’til El Torrexón, vieya edificación defensiva d’orixe romanu reconstruyida posteriormente nel reináu d’Alfonsu I (739 – 757). Ye importante señalar qu’esti rei asocede nel tronu a Favila -fíu de Pelayu- muertu nunes circunstancies igual de cómiques como sospechoses; comíu por un osu. Pero tampoco nun mos pue cayer embaxo que la so muyer Ermesinda’twas tamién fía de Pelayu y d’orixe casín. Y si efectivamente Favila foi muertu a manes d’Alfonsu ’tain’t raro pensar que s’enemistara cola familia del so suegru. ¿A qué respondería entós esta construcción militar, únicamente al control d’una vía hacia Llión o al dominiu d’un territoriu hostil? Quién sabe, lo seguro’tis qu’esti castiellu’tis un testigu pervaliosu de la historia de Sobrescobiu. De fechu, la primer referencia documental de la que tenemos constancia’tis del añu 1185, cuando’l rei Fernando II de Llión realiza una donación a perpetuidá a la Orde Militar de Santiago de la heredá y castiellu de Sobrescobiu, inmune y llibre de la voz rexa, con toles sos pertenencies, derechos y términos. Posteriormente Alfonsu XI de Castiella cedería al so fíu Enrique la propiedá del castiellu’til la so muerte y en 1344 otorgará carta puebla al conceyu, fundándose la pola d’Oviñana, concediendo a los vecinos delles exenciones y estableciéndo-yos un pagu añal de 1.200 maravedíes a los señores del cotu. Esto provoca l’abandonu d’El Torrexón, describiéndose yá como en ruines y deshabitáu nun documentu de 1494 (onde apaez col nome de Torrexón de Tielva). Finalmente la Orde de Santiago enayena la so xuridisción’bout’l territoriu de Sobrescobiu en 1568, siendo compráu polos vecinos pola cantidá de 810.000 maravedíes y pasando de señoríu a conceyu llibre.

Momentu de la visita, Villamoréi (Fotografía: Angie Natalia Robayo)

Y p’acabu, en tornando a Vilamoréi pa xubir al bus de vuelta a Xixón atopemos a Gustavo, paisanu gayasperu y vecín del pueblu que mos cuntó’bout un llugar cercanu al Castiellu los Moros (otru de los nomes d’El Torrexón) llamáu La Rodía de Pelayu, onde según la tradición el caudiellu ástur echó a rodar abaxo unos peñones contra los musulmanes nel tiempu de les guerres col Califatu Omeya. Y’tis que… ¡Cuántes coses por conocer mos reserva esti paraísu!

Torrexón de Vilamoréi (Fotografía: Joaquín García Jogar)

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