Uvieo vieyu I: La Escandalera

Oviedo’tis’l nome oficial -y más estendíu- de la capital d’Asturies, anque la forma tradicional pa los falantes seya Uvieo (tovía por dignificar). La particular al tiempu que desastrosa política llingüística en tornu a la toponimia asturiana fai que’l viaxeru pueda atopar na señaléctica de los distintos conceyos formes como Oviéu y Uviéu. Apoyada unes veces pola tradición d’usu nel ámbitu del asturianismu y nel desconocimientu n’otres, nos caberos años hebo un discutiniu’bout la conveniencia del usu d’un términu o otru. Si bien toes estes formes son patrimoniales y correctes, cualquiera entendería qu’aquella susceptible de ser oficializada habría ser la emplegada in situ. D’esti xeitu, Xosé Miguel Suárez señala que’l topónimu vernáculu na ciudá y nes 3/4 partes del conceyu ’tain’t otra que «Uvieo».

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La Escandalera (Fonte: Ovetum Fotografía)

Lo que por desgracia nun tenemos tan claro’tis la so raíz, puesto que l’orixe del nome de les dos principales ciudaes del Principáu (Uvieo y Xixón) tovía sigue siendo un misteriu. Sobre la capital asturiana vienen sopelexándose una serie d’etimoloxíes con mayor o menor solidez, tales como ALVITUM (peñasca blanquecina), OPIDUM (zona fortificada) o ALVIETUM (llugar de regueres).

Seya como fore, l’aniciu de la ciudá alcuéntrase na fundación del Monesteriu de San Vicente nel añu 761 pol rei Fruela’bout un oteru que la escasa documentación llama «Ovetao». Con posterioridá Alfonsu II “El Castu” tresllada del Reinu d’Asturies dende Pravia’til equí y’tis entós cuando la ciudá va creciendo y edificándose. L’itinerariu que vos propongo nes próximes trece entraes consiste nun paséu que percuerre cuasi dafechu l’interior de la muralla medieval, o lo que queda d’ella. Ello’tis l’Uvieo vieyu, la ciudá prerrománica, la románica y la gótica, aquel Uvieo anterior al modernismu y a los ensanches burgueses.

Paradóxicamente’l primer artículu entama pela ciudá menos vetusta, más recién. Y’tis que la Plaza de La Escandalera’tis una referencia estupenda pa cualquier visitante como puerta d’esti Uvieo antiguu. Llámanos muncho l’atención esi nome de «escandalera». A pesar de les variaes hipótesis nun tien que ver col trigu d’escanda (el mercáu del granu taba n’El Fontán), sinón que remanez de les fervientes discusiones que tuvieron llugar nel consistoriu pola alliniación proyectada de la primer casa construyida na esquina de la Cai San Francisco y la Cai Fruela.

Al principiu formaba parte d’El Campo de San Francisco, unos terrenos propiedá de la Ilesia de San Francisco (allugada nel sitiu que güei ocupa la Xunta Xeneral), acutada pola Ermida de Madalena d’El Campo (valtada en 1830) y el Campu de la Llana, asina como la Cárcel de Muyeres (La Galera)’til 1925. A ella llegábase cruciando’l Pontón de La Galera, ya qu’antiguamente discorría una ñora llamada La Galera, anguaño cubierta. D’ehí la famosa fonte d’El Cañu de la Galera, tamién desapaecida por mor de les reformes de la plaza. Ésta esplanóse en 1901 y se pavimentó 10 años más tarde llevándose varios árboles centenarios, a los llimpiabotes y a dellos quioscos míticos.

L'Escorialín (Fotografía: Nacho)

L’Escorialín (Fotografía: Nacho)

Vistu’l so contestu históricu, tentaremos de facer un repás mui curtiu pelos elementos que tenemos alredor. Mirando al oeste vemos El Campo de San Francisco, o simplemente El Campo, un parque de 9 ha con más de 955 exemplares d’árboles de 50 especies diferentes. Alcontraremos equí multitú de paseos, zona de xuegos infantiles, estanque y delles estatues, siendo la dedicada a Mafalda la más fotografiada. Atrás quedó la época na que los neños de la capital s’averaben a la xaula de los osos “Petra” y “Perico” pa da-yos de comer barquillos. Güei los animales más peligrosos que podemos atopar son los pavos reales que de cuando en vez salen a facer turismu pela ciudá. A la izquierda veremos L’Escorialín, actual oficina de turismu, que recibe esti nome tan peculiar pola inusual tardanza en ser edificáu nuna divertida alusión a la obra del famosu conventu madrilanu.

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Conxuntu escultóricu de la Xunta Xeneral (Fotografía: Denis Soria)

De secute la Sede del Parllamentu Autonómicu, construyida en 1910 como Palaciu de la Diputación pol arquitectu Nicolás García Rivero. Pa ello tiróse abaxo -non ensin polémica- el vieyu cenobiu góticu de San Francisco, reconvertíu n’hospital dende les desamortizaciones. La so arquitectura recuérdamos a esos edificios neoclásicos parisinos con techos y cúpules de pizarra y cinc, presentando planta cuadrada a trés altures y un frontón nel cuerpu central formáu por un balcón de trés arcos de mediu puntu con pilastres y columnes corinties. El conxuntu escultóricu superior confórmenlu l’escudu del Principáu d’Asturies flanquiáu por una figura masculina y otra femenina, que representen respectivamente al trabayu y al saber. Con unos oríxenes que se remonten a la creación del propiu Principáu d’Asturies por Xuan I de Castiella, esti edificiu volvió a acoyer a la Xunta Xeneral d’Asturies en 1981. Anteriormente los sos representantes aconceyaben na Sala Capitular de la Catedral de San Salvador’til la so disolución en 1834.

El Termómetru (fotografía: Denis Soria)

El Termómetru (Fotografía: Denis Soria)

Enfrente’l singular edificiu racionalista conocíu como El Termómetru, diseñáu en 1936 pol arquitectu Vidal Sainz Heres (1901-1967). La so construcción sufrió los retrasos lóxicos por culpa de la Guerra Civil, motivu pol que s’inauguró dellos años mas tarde, en 1942. Son nueve plantes con un cuerpu central de fachada formáu por cristaleres curvaes a mou de proba o faru con inspiración neoyorquina y clares influyencies espresionistes alemanes.

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Edificiu de la Caxa d’Aforros (Fotografía: Denis Soria)

Presidiendo la plaza faimos solombra’l maxestuosu edificiu de la Caxa d’Aforros d’Asturies, construyíu por Julio Galán Gómez (1908-1975). Foi inauguráu en 1946 tres la fusión del Monte de Piedá y la Caxa d’Aforros d’Uviéu (1880) y la de Xixón (1939). Dempués de la reforma de les caxes d’aforros n’España CajAstur fusionóse con otres entidaes y dende 2011 caltiénse únicamente como una marca de Liberbank. Poseye diez altures xunto con una torre-reló que fai sonar l’himnu d’Asturies nes hores en puntu a repicar de campanes.

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“Asturcones” de Manolo Valdés (Fotografía: Denis Soria)

Resulta pecuñar tamién la escultura de los Asturcones na base del edificiu, non tanto pola so vertiente artística sinón pol so costu. Obra del valencianu Manolo Valdés Blasco como conmemoración del 125 aniversariu de CajAstur, dicha entidá pagó cerca de 1,2 millones d’euros en 2005 a la Galería Marlborough por estos dos caballinos xunto cola so esposición de “Las Meninas” nel Paséu de los Álamos.

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“La Gorda” de Botero (Fotografía: Denis Soria)

D’esta mesma galería foi adquirida La Maternidad, del colombianu Fernando Botero, que los carbayones llamen cariñosamente «La Gorda» siendo amás el puntu d’alcuentru más recurríu por éstos.

Teatru Campoamor (Fotografía: Denis Soria)

A la izquierda del edificiu de la Caxa d’Aforros, na acera d’enfrente, podemos contemplar la fachada neoclásica del Teatru Campoamor, imaxe a la que de seguro tamos avezaos, pos’tis la que se mos amuesa en televisión na entrega de los Premios Príncipe d’Asturies. Creación del arquitectu Juan Miguel de la Guardia Ceinós (1849-1910), llevantóse en 1883 y foi bautizáu finalmente n’honor al poeta naviegu Ramón de Campoamor por iniciativa del entós conceyal Leopoldo Alas «Clarín». La inauguración teatral vieno cola obra Los Hugonotes de Giacomo Meyerbeer. Con 1.400 llocalidaes, tolos años el Teatru Campoamor acueye los ciclos d’Ópera y Zarzuela asina como l’actu oficial Día de les Lletres Asturianes. Dende 2004 ta xestionáu por CajAstur.

Casa Conde (Fotografía: Denis Soria)

Casa Conde (Fotografía: Denis Soria)

Del mesmu arquitectu’tis la Casa Conde, que recibe’l nome de la so primer propietaria, Soledad Menéndez Conde. Construyóse en 1904 y el so estilu eclécticu afrancesáu fai que guarde cierta consonancia col palaciu de la Xunta Xeneral, con eses fachaes con balcones, pilastres y guirnaldes remataes con cúpules, mansarda de cinc y guardilles allumaes por óculos. Fai corneyal cola burguesa Cai Uría, anque esa pertenez yá a otru paséu…

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