Los bolos en La Sierra Francia

Un día de branu de 2011 atopábame nun requexu del pueblu de Santisteban (San Esteban de la Sierra) que los aboríxenes llamen La Moncloa, pos’tis onde dellos vecinos aconceyen davezu pa parrar al rechivero.

Esos momentos’tisren mui afayadizos pa que me falaren de les coses d’antias, de los nomes de los sitios, de les fiestes, de cantares de vieyo o, por casu, la forma del so pendónEn definitiva, de tolo que posiblemente vaya morrer con ellos.

Empecemos a falar de cómo facíen pa divertise cuando’tisren guaḥes. En principiu nun estremaben muncho de los neños d’otres comarques; xugaben a la llave, a les caniques, a la pelota, a abrise la cabeza a pedraes colos zagales del pueblu d’al llau nes famoses dreas o a bañase en porrica nel ríu a desesperación y escándalu del cura. De sutaque daquién dixo con voz fugaz; “güeno, y los bolos”, como una anécdota poco importante susceptible d’omisión. Por pura insistencia desenterré esi comentariu de la conversación y pidí que me falaren un poco más del xuegu de los bolos, anotélo too y tenté de facer un dibuxu cola descripción que me diben faciendo. Cuando volví p’Asturies en setiembre metí eses notes dientro del cuadernu onde escribía toles cosiquines del pueblu que tuviera recopilando y guardélu nun caxón pa centrame nos mios estudios.

Trés o cuatro meses dempués mio güelu vieno de visita. Llueu d’ayudalu a xubir les maletes sacó una bolsa de tela blanca y me la dio, pero cuando descubrí lo que trayía dientro cayí de culu. ¡Un xuegu de bolos! Resulta que’l paisanu pasara tou esi tiempu faciéndolos nel taller de la bodeguina y, según me dixo,’tisren tal cual los recordaba de cuando nenu. La verdá’tis que nun pudi maxinar meyor regalu de Navidaes.

DSCN3095

En cuantes a la descripción del xuegu, ésti consiste en seis bolos d’unos 30~40 cm armaos en files de dos en dos’bout la base d’un rectángulu. L’oxetivu’tis valtar tolos bolos menos ún en trés tiraes. La bola cola que se llanza (dende una distancia d’unos 8 m) ’tain’t redonda, sinón que tien una forma tronco-cónica, como un cantu. La ralura ente bolos vien marcada pola llargura de les boles. A pesar de que facía como cincuenta años que nun se practicaben en pueblu, mio güelu confirmaba que se xugaben en cuasi tolos pueblos de la Sierra baxa; Garcibué (Garcibuey), Miranda (Miranda del Castañar, Cepea (Cepeda), Sequeros, Santibañes (Santibáñez del la Sierra) y nel propiu Santisteban (San Esteban de la Sierra).

Según m’aseguró Carlos Suari (Atles de los bolos asturianos, Ed. Suburbia Ediciones 2012), esta modalidá pertenez a la familia tipolóxica llamada “bolos de 6”, mas con una colocación de los bolos (de dos en dos en trés files) de la que namás se cuenten estos Bolos Salmantinos y el Dexabolu (L’Abadía Cenero, Xixón), magar qu’estos últimos presenten mayor tamañu y nun se valten con una bola, sinón con un palu (pa con too, el xuegu tamién consiste en cayer toles pieces menos una).

Consultando un poco más, Pere Lavega y Salvador Olaso nel so llibru “Mil juegos y deportes populares y tradicionales” (Ed. Paidotribo, 2003) recueyen esta modalidá nos pueblos de Santiz (comarca de Ledesma) y Robrea (comarca d’El Rebollal), asina como’l nome de les boles; «manillas». Too paez indicar que se diferencien de los bolos practicaos na comarca de Las Villas, ente La Guareña y L’Armuña.

En resultes, equí tenemos una cosina más qu’aportar al patrimoniu lúdicu de la cultura tradicional de los serranos.

Advertisements

Dexa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s