Gonzalu Peláiz de Cuaya, mafia feudal

Gonzalu Peláiz de Cuaya, ilustración de J.A. Marinas

Anque lo intentemos, nesti blog solemos andar a la retaguardia de l’actualidá, y’tis que’l pasáu 24 de xineru presentóse na Casa de Cultura de Grau’l llibru “Coalla el sanguinario: Vida de Gonzálo Peláez, conde y bandido”, obra del periodista y escritor Fernando Romero, al que de seguro conoceréis polos sos artículos na revista Atlántica XXI.

Esta biografía cuenta la ferviente historia del Conde de Cuaya, un noble moscón qu’apavorió a la sociedá asturiana de principios del sieglu XIV pola so simpática afición a asaltar, saquiar, asesinar y violar a los campesinos, pelegrinos o comerciantes de la época. Vamos, lo que vien a ser un auténticu tunante.

Bien mos tuviere prestao acudir a la presentación, pos poques veces tenemos oportunidá de conocer trabayos divulgativos d’esta triba al rodiu la historia baxomedieval del país. Pero yá sé lo que tais pensando, que mui gorda debió d’armala esti puntu como pa que tovía teamos falando d’elli, pero pa eso yá vos lo cuento:

La fin de la Edá Media truxo a la nuesa tierra una serie de cambios perfondos; al dir desplazándose los centros de poder al Reinu de Llión primero y al Reinu de Castiella dempués, Asturies vive una situación d’aislamientu motivada pola esclusión de la nobleza asturiana na realidá política. Con too ello, les crisis económiques y la decadencia de la sociedá feudal europea propiciaron una atmósfera de delincuencia xeneralizada. Ye la época, tamién, de la creación de munches les puebles o poles que güei conocemos, constituyíes al envís de favorecer l’actividá económica sí, pero tamién col oxetivu de buscar protección d’un esterior un tantu turbiu. Nos milenta caminos d’aquella Asturies escura y asilvestrada existíen dende recaldadores illegales qu’estafaben a los mercaderes esixendo portalgos desorbitaos,’til otros que directamente asaltaben a espada y cuchiellu a los viaxeros quien podíen perder la bolsa o l’honor nel meyor de los casos, o la vida nos más.

Y’tis equí onde entra’l nuesu Gonzalu Peláiz, qu’a pesar del nome nun tien nada que ver con aquel valiente que se sublevara en 1132 contra’l rei de Llión en pro -paez ser- de la emancipación política d’Asturies. Esti conde, el de Cuaya, que’twas analfabetu a conciencia y más feu qu’una nevera per detrás, nació en Villanueva (Grau) a finales del sieglu XIII. Como la persona amable y arrogante que’twas, dende mozu empezó a cobiciar la villa de Grau, que tentó de tomar pola fuercia en dalguna ocasión anque ensin demasiada violencia (como vemos la cosa prometía). Esta pola taba baxo reguengu (ello’tis, baxo xurisdicción directa del rei de Castiella), asina que cuando Fernando IV -con solo diez años- accede al tronu en 1295, Peláiz aprovecha la minoría d’edá del monarca y solicita la concesión de la villa. Los moscones, conocedores de los antecedentes del conde, dixeron que nin de Blas y unviaron una comitiva a la corte evitando les sos pretensiones.

Pero como Gonzalu Peláiz nun lo tomó mui bien, decidió putear tolo que pudo; afaró les tierres y aldees del conceyu privándoles de ganáu y aniquiló a tol qu’entraba o salía de les muralles de la pola de Grau. Ansí, por más que los vecinos de la villa defendieren el so llar acérrimes, el comerciu y l’agricultura paralizóse dafechu poniéndolos nuna situación realmente desesperada. Ello llevólos -en 1301- a rogar auxiliu al rei de Castiella, qu’inora la petición y más tarde al conceyu d’Uviéu, que nun-yos lu da por mor del conflictu ente l’Obispu de San Salvador (Fernando Gonzali) y el so Cabildu colos vecinos de la ciudá. Informáu Cuaya, amplía les sos malfetríes al alfoz d’Uviéu y al valle del Nora usando como resorte la fortaleza de Priorio (el rei Fernando IV ordenaría valtala, en devanéu, nel añu 1306) combalechándose col obispáu y compartiendo cola mitra uvieina’l botín de los sos crímenes.

Y como si too ello nun-y bastare, na nueche del 1 de marzu de 1308 llanza un ataque por sorpresa’bout Grau. Esta vez llogra trevesar les muries, masacra a cuasi tola población y priende fueu a la villa antes de tornar pa Cuaya col productu del saquéu. Persabiendo del desentendimientu del monarca castellanu con Asturies y en vengación por negase aquelli a reconoce-y “los sos derechos”’bout Grau, toma’l castiellu quirosanu d’Aguilar (de propiedá real) díes dempués.

La indignación de los asturianos arrama’l vasu y dalgunos homes d’armes d’Uviéu, más otros de los conceyos vecinos, axúntense a los supervivientes de la quema de Grau y acuerden poner sitiu a la plaza onde s’alcontraba’l conde. Pero nun foi l’amenaza de les milicies conceyeres lo que-y fixo abandonar la torre, sinón el socorru oportunu del obispáu carbayón, quien -engarráu colos siervos y comerciantes de la capital- entréga-y oficialmente los baluartes de Priorio y Tudela xunto col Cotu d’Olloniego y bien de refuerzos militares.

Nun’twas (el castiellu de Tudela) pocu choyu. Anque nel solar qu’antaño ocupó güei solo queden unes poques piedres amontonaes con poca xuxa,’twas daquella una de les fortaleces más imponentes d’Asturies. Amás, asitiábase nuna ubicación estratéxica; guardando’l Cotu d’Olloniego y a la entrada mesma de la capital asturiana, onde toles recues de mercaderes que veníen del camín de Castiella pagaben portalgu.

Los asaltos a les caravanes nun se fixeron esperar, interrumpiendo’l comerciu de la ciudá per meses. Y como la pela és la pela, los uvieinos nun diben quedar coles manes en bolsu mentes Cuaya facía lo que-y pegaba la gana. Accedieron a contratar a un mercenariu pa facer frente al conde; Suer del Dado, un ayerán que tenía -xunto colos sos homes- sonadía de ser el meyor guerreru d’ente la brava nobleza asturiana. En dichu contratu acuerda guardar el camín que parte de la ponte de Mieres’til’l llanu de Premaña pola suma de 300 maravedíes mensuales y asina, baxaron los ayeranos. Debió de senta-yos bien la fabada de Santuyano (chiste malu)’cause en pocos meses consiguen mantener a Peláiz a raya y reestablecer el comerciu. Uviéu aprovecha l’impasse pa firmar -el 21 d’ochobre de 1309- una Carta de Xermandía con Grau. Esta alianza permitirá-yos organizar meyor l’ayuda militar, polo qu’al poco contraten a otru noble batallador; Suer Menendi de Valdés. Resulta interesante que fore precisamente un Valdés el que punxera les armes al serviciu de los conceyos, pos Valdés’twas tamién la segunda muyer de Cuaya; Urraca Suari (vilba de Menén Suari de Valdés), que volviera a casar col polémicu Don Gonzalu obligada de xuru polos problemes financieros que llevaba arrastrando.

Nos seis años siguientes tien llugar una auténtica guerra civil ente’l bandu laicu (la causa de los conceyos) y l’eclesiásticu (representáu pol obispáu d’Uviéu y el Conde de Cuaya)’til que -por fin- la rexente del recién coronáu Alfonsu XI, María de Molina, unvia una carta al Obispu de San Salvador y al so Cabildu poniéndolos pingando y esixéndo-yos que retiraren l’apoyu a Gonzalu Peláiz.. Al tiempu, manden al Comenderu Real (Rodrigu Álvariz de les Asturies, conde de Noreña) pa encargase del gobiernu del país.

Llega Rodrigu a terrén d’Asturies cola enseña real y pronto acuden al so llau les milicies conceyeres que planten cara a Peláiz’til que llogren neutralizalu nel castiellu de Tudela. El sitiu dura cuatro meses y empléguense pa ello máquines de guerra que’l Comenderu solicita a les autoridaes uvieines, desafiando’l requerimientu interpuestu pol Obispu pa que los fierros et cuerdas del Engenio nun salieren de la capital.

Por fin, na primavera de 1316 les tropes tomen la plaza. Enteraos los de Grau, y fartos yá de tantos años de calamidaes, entren nes tierres de Cuaya tronzando y quemando tolo que pillen. Pero como mala’tisrba nunca muerre, Gonzalu Peláiz escapa en dalgún momentu del asediu y exiliáse en Navarra -piénsase-’til la so muerte.

Nos meses que siguieron a la toma de la fortaleza Rodrigu Álvariz, quien complementaría’l gobiernu d’Asturies cola llucha contra los musulmanos de Granada, ordena confiscar les propiedaes de Gonzalu y valtar el baluarte de Tudela pa evitar que sirviere de puntu d’apoyu pa futuros llevantamientos contra la corona. Quién diba pensar que vaiga ser so fíu adoptáu, Enrique de Trastámara (bastardu d’Alfonso XI), el que prienda la mecha n’Asturies dando pasu a la Guerra Civil Castellana (1351-1369) y dalgunos años más tarde’l so nietu; Alfonso Enríquez el que se subleve contra so tíu, Juan I de Castiella,’til la toma de Xixón en 1395. Pero en fin, d’ello falaremos otru día.

Volviendo al nuesu conde preferíu,’tis evidente qu’esti personaxe debió dexar una güelga bien fonda nos moscones pa que, siete sieglos dempués, el so recuerdu siga tovía vivu na tradición oral del conceyu de Grau.

Como vemos, el mitu del prototipu de caballeru feudal empáticu y bonable colos sos súbditos, a los que protexía de bárbaros y dragones,’tis una falacia. El medievu foi una dómina na que les élites politiques nun duldaben n’aprovechar la so situación pa satisfacer los sos placeres mundanos pasando perenriba del bientar de la xente del común. Una época na que la desigualdá y corrupción taben a la orde del día… Por desgracia, lo que mos aprende la historia’tis que dende la Edá Media poco cambiemos como sociedá nesi sen.

Quesu "Don Gonzalo", de la quesería Temia (Grau).

Quesu “Don Gonzalo, de la quesería Temia (Grau).

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