Navidá®

La mio pareya vien de poner l’arbolucu en casa, de plásticu, con cintes, boles, estrella, y’til lluces y too. Menudu drama.

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Yo nun quería adornos cutres, ella nun opinaba igual y claro, esto ’tain’t una democracia. Y anque lo fore, ella tendría derechu a vetu. Tengo que dicir qu’usé toles armes al mio alcance; xusto cuando diba mercar les lluces y otres archiperres evidencié lo ridículo d’esti actu consumista acompañándola a la caxa con un furby xigante de peluche. Pero nun hebo manera oyi…

Ella diz que la Navidá siempre-y fixo muncha ilusión y que soi un aguafiestes y un amargáu. Asina que tres esta demostración d’amor incondicional reflexoné’bout delles cuestiones al rodiu del Nadal y’bout si la so capacidá de xenerar “ilusión” tien más que ver con un componente “material” que con esa base tradicional na que tanto s’insiste.

Ye obvio que cualquier festividá o celebración (dende una romería a un cumpleaños) xenera na mayoría de les persones una situación d’exaltación emocional. Nel casu concretu de la Navidá -al marxe del calter relixosu- la so ritualística y l’alcuentru familiar contribúin a esti estáu d’exaltación (les fartures y borracheres evidentemente tamién).

Por supuestu habrá dalgunos cristianos que vivirán el 25 d’avientu como un festexu pol nacimientu de Xesús, anque pocos saben qu’esta fecha superpón a la d’otra festividá anterior que los romanos conocíen como’l Festival del Nacimientu del Sol Invictu (Dies Natalis Solis Invicti), que facía referencia al aumentu de les hores del día tres el solsticiu d’iviernu (la Biblia nun recueye la fecha exacta). Foi l’emperador Constantín quien nel 330 d.C treslladó l’eventu al día 25 al envís de facelu más atractivu a los paganos y facilitar la so cristanización (1700 años dempués l’asturianismu siguirá cola dicotomía ente 8 de setiembre y 25 de mayu…).

Pero nun vos confundir, dempués de varios sieglos de sincretismu ente les creyencies paganes y cristianes esta fiesta forma parte yá de la cultura asturiana. Y’tis que yo nun reñego del Nadal, pero claro, ¿de qué celebración tamos falando? ¿D’una Navidá calcada a la utopía católica? ¿De la versión estandarizada y condicionada polos centros comerciales? Efectivamente, nun mos esviar, que lo importante ’tain’t’l continente, sinón el conteníu.

Y’tis que les tradiciones asturianes’round la Navidá tán agonizando (como la mayor parte de la nuesa cultura). Poques persones les practiquen o recuerden siquiamente. La Navidá tradicional -la Navidá asturiana– muerre afogada ente los perfumes de prueba del Corte Inglés, ente les rodielles d’un Papá Noel a media xornada, o ente’l plásticu canceríxeno de los abetos sinténicos arramaos d’orniamentos vacíos compraos a preciu d’esplotación nos bazares chinos.

Llegaos a esti puntu munchos se pregunten ¿pero qué atractivu tienen les tradiciones? Tengamos claro primero’l conceptu de tradición,’cause nel fondu ’tain’t otra cosa qu’una herencia. D’ehí la importancia de les celebraciones y festividaes (asina como les llingües y otros aspectos), ya que son conocimientos o herencies que se tresmiten en comunidá. Esto recuérdamos una premisa perimportante que nun debemos olvidar como sociedá; el fechu de que les herencies nun son solo privaes, sinón que puen tener tamién una naturaleza colectiva. Una llección realmente valiosa.

Arriendes d’ello, la mio esperiencia nel ámbitu cultural dizme que los actos culturales propios o tradicionales tienen munches ventayes; son más baratos d’implantar qu’aquellos importaos, fundamentalmente’cause nun suelen necesitar d’un soporte material costosu y la base cultural o tradicional fai que seyan más fáciles d’identificar pa cola xente (ensin falar d’otros beneficios de calter social, como la cohesión interxeneracional, etc…).

Sicasí, muncha xente piensa que facer usu de la cultura propia’tis un actu de paletismu y despreciu col restu, ¿Ye aislacionista recuperar les tradiciones? La paradoxa’tis que’l costu d’implantar esti tipu de celebraciones estereotipaes y estandarizaes’tis precisamente la estinción de la diversidá cultural. Nun esperemos a que seyan los chinos o los tuareg los que practiquen la nuesa cultura o falen la nuesa llingua, eso’tis una responsabilidá que solo tenemos nosotros.

Reivindicar la cultura propia, polo tanto, ye arriquecer. Si como pueblu queremos aportar dalgo al horizonte cognitivu humanu nun va ser d’otra manera que siendo lo que somos.

D’otra miente, amás de les vieyes tradiciones propies d’estes feches como’l nataliegu o los aguinaldos, nos últimos años vienen surdiendo dalgunes figures nueves qu’aspiren a formar parte del reservoriu tradicional. Esti’tis’l casu de L’Anguleru, un personaxe inventáu pola asociación Garabuxada (L’Arena, Sotu’l Barcu) en 2008. Yá nes Navidaes pasaes tuvi la ocasión d’interpretar un cuentacuentos’bout elli y dende’l primer momentu considerélu un grandísimu aciertu pos, a pesar de la so mocedá, creóse baxo’l nuesu marcu cultural, faciéndolu atractivu pa les nueves xeneraciones dende la nuesa llingua (cosa que ’tain’t fácil).

El grupu Felpeyu vien de facer un villancicu bien prestosu sobre'l personaxe que podéis sentir calcando na imaxe

El grupu Felpeyu vien de facer un villancicu bien prestosu’bout’l personaxe que podéis sentir calcando na imaxe

Y p’acabar… ¿Son perxudiciales estes aportaciones nueves pa col nuesu repertoriu? Siempre dende’l mio puntu de vista, cualquier figura o elementu que güei entendemos como “tradicional” tien un espaciu nel tiempu y asina podemos alcontrar tradiciones d’orixe milenariu y otres que nun perpasen los 50 años. Lo importante’tis evolucionar y evitar l’estancamientu, ofrecer novedaes -bien entendíes, a partir de la nuesa realidá- pa sumar adaptase y perpetuase. Si llogramos facer esto, significará que tovía somos una cultura viva.

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