Llión, cuna de muncho, tumba de nada

Como cada añu, tien llugar l’aniversariu de les Cortes de Llión de 1188. La celebración y recuerdu d’esti fechu nun suel pasar d’unes poques páxines en revistes d’historia mui especializaes, dalgún programa de radio y nengún actu institucional, anque esti añu hai que destacar que’l Diario de León regaló un documental na edición del pasáu martes 3 d’avientu tituláu ‘Parlamentum’’bout esti fitu históricu. Nésti participa -por ciertu- l’historiador Ricardo Chao, persona entrañable y compañeru del movimientu de reivindicación llingüística al otru llau del cordal.

Asina, fai yá 825 años, el rei Alfonsu IX de Llión -siendo un mozu de 16 años- llama a Cortes, pero convocando non solo al cleru y a la nobleza, sinón a los representantes electos de les villes y ciudaes (a los homes del común, el tercer estamentu). Foi la primer vez qu’asocedía y hai que dicir qu’ello nun foi del gustu de la Ilesia, qu’esconxuró al rei llionés’til trés veces. Nestes Cortes resolvióse tamién la «Carta Magna Llionesa», na que se recoyíen una serie de lleis o decretos que protexíen a los bienes y a los ciudadanos, amás d’ampliar los fueros existentes.

alfonsoix

Alfonsu IX, foi l’ultimu rei de Llión

¿Que ’tain’tra’l soviet de Petrográu? Non, pero si atendemos al contestu históricu sentó un precedente perimportante na historia europea.

Pongamos en valor una verdá; Llión foi cuna del parllamentarismu européu. Foi’l primer estáu con un muérganu constitucional públicu como talu, y dempués de 500 años de vida independiente ¿Por qué la so historia ’tain’t tan apregonada nos llibros y nos mass media como sí asocede cola d’otros?

Una pista’bout ello dámosla Juan Pedro Aparicio nesti documental espléndidu emitíu en 2010 en TVE. “León, cuna del parlamentarismo” nel que se realiza un repás pela historia del Reinu y del contestu históricu qu’arrodió a esti eventu pero fala tamién, ente otres coses, de la culura llionesa, faciendo mención a la nuesa llingua de manera bastante digna (pocos documentales faenlo siquiamente). Nun momentu mui acertáu del mesmu, l’escritor cazurru alude a una entrada’bout Llión na Encyclopedia Britannica, na que se diz;

«La historiografía moderna española, preocupada davezu por xustificar el separatismu medieval de Castiella, procuró definir el Llión medieval como un tipu d’estáu arcaizante y bizantinizáu, dispuestu al compromisu colos moros. La evidencia d’ello ta lloñe de ser convincente, Llión llevó con éxitu la llucha contra’l Califatu y paez ser el primer reinu peninsular que desenrolló instituciones populares parllamentaries.»

Efectivamente, la busca d’esencialismos per parte del nacionalismu que xustifiquen un proyectu políticu determináu ’tain’t nuevo. Munchos vieron en Castiella el xerme de la España uniforme, de la “España española”. Pero la historia ’tain’t un actu unillateral, la realidá’tis qu’a lo llargo d’ésta hebo otres entidaes que dexaron la so güelga na historia, nes lleis, na cultura o nes llingües. Nun fai falta dicir qu’España ’tain’t propiedá o heredá esclusiva d’un solo pueblu, pos somos una realidá plural. Por embargu, hebo casos na creación de les autonomíes nos que se pasó perenriba de la historia o la identidá y asina, escluyendo d’una consulta a la población de les trés provincies, Llión quedó absorbíu na comunidá de Castiella y Llión énte l’allucinación de tolos axentes sociales del territoriu. Esta aberración democrática y histórica debióse a la necesidá de satisfacer los intereses d’una oligarquía vallisoletana que, per otra parte, nun entardó n’enterrar la lóxica baxo llibros de testu en toles escueles de la so competencia. Y como yá diximos, pa xustificar esti “proyectu” políticu parásitu, nos centros docentes miéntese –cuando non s’omite-’bout la propia historia de los llioneses, cola intención de crear una identidá que nunca existió.

Un pueblu qu’escaez la so historia’tis un pueblu ensin futuru. Esti aforismu, por mui repetíu, nun pierde validez. Asina y too, les consecuencies de perder la identidá cuido que son bien constatables en Llión. Dende los cielos abiertos de Ḷḷaciana, pasando peles llárimes afogaes de Riaño’til les cases vacíes de La Sierra,’tis difícil obviar l’espoliu salvaxe de los sos recursos, l’abandonu institucional y la destrucción del so patrimoniu llingüisticu, arquitectónicu y cultural.

Quiciás llegue’l día en que los llioneses escomiencen a decatase de que la solución depende d’ellos mesmos. Nesti procesu, nun val con recordase víctimes o señalar enemigos, el llionesismu tien qu’entamar a crear un base social y a reconocese na so cultura propia. Hasta entós valdránme d’exemplu a los mios paisanos asturianos cuando-yos diga eso de… “Dios te llibre de Castiella.”

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